StartsidaFör medlemmarFör mäklareMeddelandeSök
För medlemmar
Styrelsen
Om något händer
Bostadsbyte
Stadgar mm
Ordningsregler
Årsredovisningar
Dokument
Parkering
Ripsalen
Gästrum
Tvättstugan
Solpaneler
Trivselregler
Renovering
Ritningar
Ventilation, bergvärme, frikyla, solceller, elbilsladdning och energisparåtgärder
Bergshamras historia
Lägenhetstemperatur
In och utflytt
Energideklaration

Checklista och information för dig som flyttar ut.

Vi i BRF Ripan hoppas att du trivts i vår förening. En kort checklista:

1. Elektroniska taggar samt nycklar till föreningens utrymmen.

Dessa lämnar du till BRF enligt ök. Kom överens om detta genom att skicka ett mejl
till info@brfripan.se för vidare instruktioner. Observera att du inte ska lämna
taggar/nycklar
till gemensamma utrymmen direkt till lägenhetsköparen. Borttappade taggar/nycklar
debiteras 500 kr/st.

2. Nycklar till lägenhetsdörren.

Dessa lämnar du till lägenhetsköparen direkt. BRF hanterar inte nycklar till
lägenhetsdörrarna.

3. Förråd

Förrådet ska vara tömt vid avflyttning. Se till att förrådet är låst fram till
avflyttningsdagen.

4. Bredbandsdelare.

Om du har en bredbandsdelare så är det bra om du lämnar den till köparen.
Den har begränsad användning för andra ändamål. Bredbandsdelaren är din
egendom så du bestämmer själv hur du disponerar den.

5. Vid deklarationen för inkomståret då lägenheten säljs, så kan ev. avdrag
göras för kapitaltillskott till BRF under den tid du har ägt lägenheten
(ev. kapitaltillskott har varit olika genom åren så det är inte säkert att det är
aktuellt under din tid som ägare). HSB ska normalt skicka en kontrolluppgift
kring kapitaltillskottet inför deklarationen. Kontrollera gärna att du får
kontrolluppgiften och lägg in ev. kapitaltillskott i deklarationen för att få
avdrag. Vår ekonomiska förvaltare HSB kan svara på ev. frågor om kapitaltillskott.

 

 

 

 

Checklista och information för dig som flyttar in.

Välkommen till BRF Ripan, vi hoppas du kommer att trivas i vår förening.

1. Elektroniska taggar samt nycklar till föreningens utrymmen.

Vid ett välkomst/introduktionsmöte så kommer en representant för BRF Ripan
att låta er kvittera ut taggar och nycklar till gemensamma utrymmen. 4 taggar
per lägenhet ingår, fler kan köpas till för 500 kr/st. Testa att alla taggar fungerar
när du tagit emot dem.

·      De elektroniska taggarna används till ytterportar, tvättstuga och gästrum.
Du behöver även tagg för att kunna ta hissen till källarplanen (det finns en
taggläsare i hissen som används innan man trycker på hissknapparna för
källarplanen).

·      Nycklar till gemensamma utrymmen används till cykelrumdörrar och till
förrådskorridorer samt hänglåset på sopcontainern. Cykelrummet i Ripstigen
1 kan du öppna med dörröppnarknappen dag/kvällstid men du behöver
nyckel nattetid.

Det går inte att komma in i huset med portkod, endast med taggarna. Dagtid
öppnas porten automatiskt (nattetid måste man dra upp den själv). Den
knappsats som finns vid huvudentréerna är endast avsedd för "Blåljus
i samverkan" - blåljuspersonal har en egen kod för tillträde.

2. Porttelefon

Besökare kan ringa upp förutbestämda nummer genom att slå ditt
lägenhetsnummer på porttelefonen, du kan då öppna genom att trycka
* på telefonen. Upp till tre telefonnummer kan kopplas till ditt l
ägenhetsnummer genom att mejla info@brfripan.se. Observera
att porttelefonen har en egen knappsats för uppringning, det finns
en separat knappsats utanför porten som endast är avsedd för blåljuspersonal

2. Nycklar/ ev. koder till lägenhetsdörren.

Dessa får du av lägenhetssäljaren. BRF Ripan hanterar inte nycklarna
till lägenhetsdörrarna.

3. Förråd, märkta med lägenhetsnummer.

Se till att dina 2 förråd är låsta från tillträdesdagen, det har förekommit att
olåsta förråd har tagits i besittning av andra lägenhetsägare, det kan vara
en långdragen procedur att få tömma ett förråd (enligt lagstiftning)

4. Bredbandsdelare

Se information längre ner kring bredbandsdelare, den behövs endast om du
vill ha TV-kanaler över IP eller fast telefoni. En gång i tiden så har alla l
ägenhetsinnehavare fått en bredbandsdelare, om du har behov fråga gärna
säljaren om den finns kvar och ingår i köpet. Bredbandsdelaren är din
egendom, BRF Ripan står inte för bredbandsdelaren. Observera att vissa
äldre modeller inte uppdateras och kan komma att upphöra att fungera.

5. Internet, TV, telefoni.

Internet: I din månadsavgift ingår ett internetabonnemang hos Bredband2
(f.d. Stockholms stadsnät), hastighet 1Gb/1Gb. I din lägenhet så finns det
ett LAN-uttag, du kan koppla en dator direkt till uttaget med en LAN-kabel,
det krävs inga koder el. dyl. för att komma åt internet. Det finns ingen
gemensam WiFi-lösning. Om du vill ha Wi-Fi eller koppla in flera enheter
så måste du själv skaffa en router.

Support för anslutningen får du från Bredband2. Du är själv ansvarig för
din router. Styrelsen kan inte hjälpa till med frågor kring Internet.

Tidigare ägare kan ha beställt fast IP från Bredband2, i så fall så fungerar
internetanslutningen endast med en specifik router (nätverksporten är
kopplad till en specifik MAC-adress). Om du har problem att få kontakt
med internet så kan det vara värt att kontakta kundtjänsten hos Bredband2
och be dem kontrollera om fast IP är konfigurerat. Om du vill ha ett fast
IP så går det att beställa från Bredband2, det är f.n. gratis, detta är normalt
endast lämpligt för avancerade användare. Vid ägarbyte på lägenheten så
skickas ingen information till Bredband2 om ägarbytet så
lägenhetsinnehavaren måste själv kontakta Bredband2 vid behov.

TV: det är följande kanaler som kommer att fortsätta sändas i marknätet:

SVT1 HD, SVT2 HD, SVT24, SVT Barn, Kunskapskanalen, TV4 HD och TV Finland

d.v.s. man behöver bara en tv-box med antenn för att kunna ta emot kanalerna,
ingen internetanslutning eller abonnemang behövs.

Utsändningen i marknätet är en del av public service så denna utsändningsform 
kommer att finnas långt fram i tiden tills en annan liknande teknisk lösning
har utformats.

 Det finns ingen antennlösning installerad i huset. Du kan skaffa en marknätsmottagare
med bordsantenn och då få in TV1, TV2, TV4 utan avgifter, du tar då emot
TV-signaler över marknätet helt oberoende från internet och installationer i
huset, normalt så är det bra mottagningsförhållanden. Tidigare så har man
även kunnat ta emot betal-TV-kanaler över marknätet men den möjligheten
togs bort i slutet av 2024.

IP-TV från Boxer: Boxer erbjuder en lösning med betalkanal-paket mot en
månadskostnad som sänds över internetförbindelsen. Denna lösning kräver
ingen bredbandsdelare, du använder din vanliga internetförbindelse. Tidigare
så erbjöd Boxer sina betalda kanalpaket över marknätet men har ändrat till
IP-TV i slutet av 2024.

En del TV-apparater har mottagare inbyggd för att ta emot kanalerna som
sänds i marknätet, det behövs då ingen separat box, normalt så behövs en ante
nn.

Styrelsen rekommenderar att kontakta de olika TV-leverantörerna för att
få uppdaterad information om de tillgängliga lösningarna då de ändras ofta.

 

Telefoni:

Bredband2 har en lösning så att du kan koppla en fast telefon till
bredbandsdelaren. Kontakta Bredband2 för mer information. Telia
har skrotat kopparnätet i Solna så de kan inte tillhandahålla fast telefoni.

6. Kö till parkeringsplats.

Du ställer dig i kö genom att kontakta vår ekonomiska förvaltare HSB,
kontakta dessutom BRF Ripan på info@brfripan.se. Du kan ställa dig i
kö hos HSB från tillträdesdagen. Specificera om du vill ha en plats
med/utan motorvärmaruttag eller en laddplats för elbil. Det är inte t
illåtet att ladda en elbil från ett motorvärmaruttag. Observera att för
att få en P-plats så måste du stå som ägare på en bil som får användas
i Sverige eller ha tjänstebil. Det är ej tillåtet med andrahandsuthyrning
av din P-plats. Andrahandshyresgäster kan ej hyra P-plats.

7. Renoveringsansökan.

Renoveringsansökan måste lämnas in till styrelsen minst en månad
innan renoveringen startas, se avsnitt ”Renovering” på hemsidan
för mer detaljer.

Viktigt att köksventilationen ej är direkt kopplad och att borrning i
nte sker i balkongplattorna.

Störande ljud endast må-fr 8-19, lör. 9-17, söndagar tyst.

8. Vid transport av tyngre gods ska hissen skyddas med ett golvskydd
som finns utanför hissen plan -1.

9. Info till grannar om störningar lämnas till info@brfripan.se för att
skickas ut via mejl, inte tillåtet med lappar i hiss eller på väggarna.

10. Vid bl.a. våtrumskontroll och obligatorisk ventilationskontroll
måste lägenheten ges tillträde.

11. Bokning av tvättstuga, gästrum och Ripsalen, du kan nå elmätar-
och bokningssystemet på följande olika sätt:

· Blippa den nya taggen på namntavlan i porten.

· Hämta appen "QT kund"

· Logga in på webben påhttps://2545.qtkund.se

Om du loggar in via app, ange anläggnings-ID 2545, användarnamn
är ditt lägenhetsnummer, du får lösenord när du hämtade ut dina taggar.
Behöver du ett nytt kontakta info@brfripan.se

 

12. Fastighetsförvaltare och teknisk förvaltare Delagott.

Företaget nås via www.delagott.se, eller ringa in till felanmälan 08-55110500

eller mejla till kundtjanst@delagott.se.

Ekonomisk förvaltare HSB, service.stockholm@hsb.se telefon 010-442 11 00

 

 

 

 

 

 


Uppdaterat 2024-10-01
Utskriftsvänlig sida
Brf Ripan info@brfripan.se
Provided by Webforum