StartsidaFör medlemmarFör mäklareMeddelandeSök
För medlemmar
Styrelsen
Om något händer
Bostadsbyte
Stadgar mm
Ordningsregler
Årsredovisningar
Dokument
Parkering
Ripsalen
Gästrum
Tvättstugan
Solpaneler
Trivselregler
Renovering
Ritningar
Ventilation, bergvärme, frikyla, solceller, elbilsladdning och energisparåtgärder
Bergshamras historia
Lägenhetstemperatur
Energideklaration
In och utflytt
Utflytt

Checklista och information för dig som flyttar ut.

Vi i BRF Ripan hoppas att du trivts i vår förening. En kort checklista:

1. Elektroniska taggar samt nycklar till föreningens utrymmen.

Dessa lämnar du till BRF enligt ök. Kom överens om detta genom att skicka ett mejl till
info@brfripan.se för vidare instruktioner. Observera att du inte ska lämna taggar/nycklar
till gemensamma utrymmen direkt till lägenhetsköparen.
Borttappade taggar/nycklar debiteras 500 kr/st.

2. Nycklar till lägenhetsdörren.

Dessa lämnar du till lägenhetsköparen direkt. BRF hanterar inte nycklar till
lägenhetsdörrarna.

3. Förråd

Förrådet ska vara tömt vid avflyttning. Se till att förrådet är låst fram till
avflyttningsdagen.

4. Bredbandsdelare.

Om du har en bredbandsdelare så är det bra om du lämnar den till köparen.
Den har begränsad användning för andra ändamål.
Bredbandsdelaren är din egendom så du bestämmer själv hur du disponerar den.

5. Vid deklarationen för inkomståret då lägenheten säljs, så kan ev. avdrag göras
för kapitaltillskott till BRF under den tid du har ägt lägenheten (ev. kapitaltillskott har
varit olika genom åren så det är inte
säkert att det är aktuellt under din tid som ägare). HSB ska normalt skicka en
kontrolluppgift kring kapitaltillskottet inför deklarationen. Kontrollera gärna
att du får kontrolluppgiften och lägg in ev. kapitaltillskott i deklarationen för
att få avdrag. Vår ekonomiska förvaltare HSB kan svara på ev. frågor
om kapitaltillskott


Inflytt

Checklista och information för dig som flyttar in.

Välkommen till BRF Ripan, vi hoppas du kommer att trivas i vår förening.

1. Elektroniska taggar samt nycklar till föreningens utrymmen.

Vid ett välkomst/introduktionsmöte så kommer en representant för BRF Ripan
att låta er kvittera ut taggar och nycklar till gemensamma utrymmen. 4 taggar
per lägenhet ingår, fler kan köpas till för 500 kr/st.
Testa att alla taggar fungerar när du tagit emot dem.

·      De elektroniska taggarna används till ytterportar, tvättstuga och gästrum. Du
behöver även tagg för att kunna ta hissen till källarplanen (det finns en taggläsare
i hissen som används innan man trycker på hissknapparna för källarplanen).

·      Nycklar till gemensamma utrymmen används till cykelrumdörrar och till
förrådskorridorer samt hänglåset på sopcontainern. Cykelrummet i Ripstigen 1
kan du öppna med dörröppnarknappen dag/kvällstid men du behöver nyckel
nattetid.

Det går inte att komma in i huset med portkod, endast med taggarna. Dagtid
öppnasporten automatiskt (nattetid måste man dra upp den själv). Den
knappsats som finnsvid huvudentréerna är endast avsedd för "Blåljus i samverkan"
- blåljuspersonal har en egen kod för tillträde.

2. Porttelefon

Besökare kan ringa upp förutbestämda nummer genom att slå ditt lägenhetsnummer
på porttelefonen, dukan då öppna genom att trycka * på telefonen. Upp till tre
telefonnummer
kan kopplas till ditt lägenhetsnummer genom att mejla info@brfripan.se. Observera att
porttelefonen har en egen knappsats för uppringning, det finns en separat knappsats
utanför porten som endast är avsedd för blåljuspersonal

2. Nycklar/ ev. koder till lägenhetsdörren.

Dessa får du av lägenhetssäljaren. BRF Ripan hanterar inte nycklarna till
lägenhetsdörrarna.

3. Förråd, märkta med lägenhetsnummer.

Se till att dina 2 förråd är låsta från tillträdesdagen, det har förekommit att
olåsta förråd har tagits ibesittning av andra lägenhetsägare, det kan vara en
långdragen procedur att få tömma ett förråd (enligt lagstiftning)

4. Bredbandsdelare

Se information längre ner kring bredbandsdelare, den behövs endast om du
vill ha TV-kanaleröver IP eller fast telefoni. En gång i tiden så har alla l
ägenhetsinnehavare fått en bredbandsdelare,
om du har behov fråga gärna säljaren om den finns kvar och ingår i köpet.
Bredbandsdelaren är din egendom, BRF Ripan står inte för bredbandsdelaren.
Observera att vissa äldre modeller inte uppdateras och kan komma att upphöra
att fungera.

5. Internet, TV, telefoni.

Internet: I din månadsavgift ingår ett internetabonnemang hos Bredband2
(f.d. Stockholms stadsnät), hastighet 1Gb/1Gb. I din lägenhet så finns det ett
LAN-uttag,du kan koppla en dator direkt till uttaget med en LAN-kabel, det
krävs inga koder el. dyl.
för att komma åt internet. Det finns ingen gemensam
WiFi-lösning. Om du vill ha Wi-Fi eller koppla in flera enheter så måste du själv
skaffa en router. 
Support för anslutningen får du från Bredband2. Du är själv
ansvarig för din router. Styrelsen kan inte 
hjälpa till med frågor kring Internet.

Tidigare ägare kan ha beställt fast IP från Bredband2, i så fall så fungerar
internetanslutningen endast med en specifik router (nätverksporten är kopplad till en
specifik MAC-adress). Om du har problem att få kontakt med internet så kan det vara
värt att kontakta kundtjänsten hos Bredband2 och be dem kontrollera om fast IP är
konfigurerat. Om du vill ha ett fast IP så går det att beställa från Bredband2, det är
f.n. gratis, detta är normalt endast lämpligt för avancerade användare. Vid ägarbyte
på lägenheten så skickas ingen information till Bredband2 om ägarbytet så
lägenhetsinnehavaren måste själv kontakta Bredband2 vid behov.

TV: Det finns ingen antennlösning installerad i huset. Du kan skaffa en boxermottagare
med bordsantenn och då få in TV1, TV2, TV4 utan avgifter, du tar då emot TV-signaler
över marknätet helt oberoende från installationer i huset, normalt så är det bra
mottagningsförhållanden. Du kan även betala för extra kanaler.

Du kan skaffa IP-baserad TV från leverantörerna Zappa eller Allente. Du får själv
kontakta leverantören och skaffa utrustning/abonnemang mot en månadskostnad.
För att använda IP-baserad TV så måste du haen bredbandsdelare som kopplas till
internetuttaget,
OBS att bredbandsdelaren måste kopplas direkt till internetuttaget för att fungera, all
annan utrustning (t.ex. en router) kopplas in i bredbandsdelaren. Du är själv ansvarig
för att skaffa en bredbandsdelare, du kan ha fått med en från tidigare lägenhetsägare
eller så kan du skaffa en från Stockholms stadsnät. Om du är avancerad användare så
kan du ev. konfigurera egen router som bredbandsdelare, kontakta support hos
Bredband2 för instruktioner i så fall.

Telefoni:

Bredband2 har en lösning så att du kan koppla en fast telefon till bredbandsdelaren.
Kontakta Bredband2 för mer information. Telia har skrotat kopparnätet i Solna så de
kan inte tillhandahålla fast telefoni.

6. Kö till parkeringsplats.

Du ställer dig i kö genom att kontakta vår ekonomiska förvaltare HSB, kontakta
dessutom BRF Ripan på info@brfripan.se. Du kan ställa dig i kö hos HSB från
tillträdesdagen. Specificera om du vill ha en plats med/utan motorvärmaruttag
eller en laddplats för elbil. Det är inte tillåtet att ladda en elbil från ett
motorvärmaruttag. Observera att för att få en P-plats så måste du stå som ägare på en bil
som får användas i Sverige eller ha tjänstebil. Det är ej tillåtet med andrahandsuthyrning
av din P-plats. Andrahandshyresgäster kan ej hyra P-plats.

7. Renoveringsansökan.

Renoveringsansökan måste lämnas in till styrelsen minst en månad innan renoveringen
startas, se avsnitt ”Renovering” på hemsidan för mer detaljer.

Viktigt att köksventilationen ej är direkt kopplad och att borrning inte sker i
balkongplattorna.

Störande ljud endast må-fr 8-19, lör. 9-17, söndagar tyst.

8. Vid transport av tyngre gods ska hissen skyddas med ett golvskydd som finns utanför
hissen plan -1.

9. Info till grannar om störningar lämnas till info@brfripan.se för att skickas ut via mejl,
inte tillåtet med lappar i hiss eller på väggarna.

10. Vid bl.a. våtrumskontroll och obligatorisk ventilationskontroll måste lägenheten ges
tillträde.

11. Bokning av tvättstuga, gästrum och Ripsalen, du kan nå elmätar- och
bokningssystemet på följande olika sätt:

· Blippa den nya taggen på namntavlan i porten.

· Hämta appen "QT kund"

· Logga in på webben påhttps://2545.qtkund.se

Om du loggar in via app, ange anläggnings-ID 2545, användarnamn är ditt l
ägenhetsnummer,du får lösenord när du hämtade ut dina taggar. Behöver du ett nytt
kontakta info@brfripan.se


12. Fastighetsförvaltare och teknisk förvaltare Delagott. Företaget nås via
www.delagott.se, eller ringa in till felanmälan 08-55110500 eller mejla till
kundtjanst@delagott.se.

Ekonomisk förvaltare HSB, service.stockholm@hsb.se telefon 010-442 11 00

 

 

 


Uppdaterat 2024-08-01
Utskriftsvänlig sida
Brf Ripan info@brfripan.se
Provided by Webforum