Checklista och information för dig som flyttar ut.
Vi i BRF Ripan hoppas att du trivts i vår förening. En kort checklista:
1. Elektroniska taggar samt nycklar till föreningens utrymmen.
Dessa lämnar du till BRF enligt ök. Kom överens om detta genom att skicka ett mejl till info@brfripan.se för vidare instruktioner. Observera att du inte ska lämna taggar/nycklar till gemensamma utrymmen direkt till lägenhetsköparen. Borttappade taggar/nycklar debiteras 500 kr/st.
2. Nycklar till lägenhetsdörren.
Dessa lämnar du till lägenhetsköparen direkt. BRF hanterar inte nycklar till lägenhetsdörrarna.
3. Förråd
Förrådet ska vara tömt vid avflyttning. Se till att förrådet är låst fram till avflyttningsdagen.
4. Bredbandsdelare.
Om du har en bredbandsdelare så är det bra om du lämnar den till köparen. Den har begränsad användning för andra ändamål. Bredbandsdelaren är din egendom så du bestämmer själv hur du disponerar den.
Checklista och information för dig som flyttar in.
Välkommen till BRF Ripan, vi hoppas du kommer att trivas i vår förening.
Vid ett välkomst/introduktionsmöte så kommer en representant för BRF Ripan att låta er kvittera ut taggar och nycklar till gemensamma utrymmen. 4 taggar per lägenhet ingår, fler kan köpas till för 500 kr/st. Testa att alla taggar fungerar när du tagit emot dem.
· De elektroniska taggarna används till ytterportar, tvättstuga och gästrum. Du behöver även tagg för att kunna ta hissen till källarplanen (det finns en taggläsare i hissen som används innan man trycker på hissknapparna för källarplanen).
· Nycklar till gemensamma utrymmen används till cykelrumdörrar och till förrådskorridorer samt hänglåset på sopcontainern. Cykelrummet i Ripstigen 1 kan du öppna med dörröppnarknappen dag/kvällstid men du behöver nyckel nattetid.
Det går inte att komma in i huset med portkod, endast med taggarna. Dagtid öppnasporten automatiskt (nattetid måste man dra upp den själv). Den knappsats som finnsvid huvudentréerna är endast avsedd för "Blåljus i samverkan" - blåljuspersonal har en egen kod för tillträde.
2. Porttelefon
Besökare kan ringa upp förutbestämda nummer genom att slå ditt lägenhetsnummer på porttelefonen, dukan då öppna genom att trycka * på telefonen. Upp till tre telefonnummer kan kopplas till ditt lägenhetsnummer genom att mejla info@brfripan.se. Observera att porttelefonen har en egen knappsats för uppringning, det finns en separat knappsats utanför porten som endast är avsedd för blåljuspersonal
2. Nycklar/ ev. koder till lägenhetsdörren.
Dessa får du av lägenhetssäljaren. BRF Ripan hanterar inte nycklarna till lägenhetsdörrarna.
3. Förråd, märkta med lägenhetsnummer.
Se till att dina 2 förråd är låsta från tillträdesdagen, det har förekommit att olåsta förråd har tagits ibesittning av andra lägenhetsägare, det kan vara en långdragen procedur att få tömma ett förråd (enligt lagstiftning)
4. Bredbandsdelare
Se information längre ner kring bredbandsdelare, den behövs endast om du vill ha TV-kanaleröver IP eller fast telefoni. En gång i tiden så har alla l ägenhetsinnehavare fått en bredbandsdelare, om du har behov fråga gärna säljaren om den finns kvar och ingår i köpet. Bredbandsdelaren är din egendom, BRF Ripan står inte för bredbandsdelaren. Observera att vissa äldre modeller inte uppdateras och kan komma att upphöra att fungera.
5. Internet, TV, telefoni.
Internet: I din månadsavgift ingår ett internetabonnemang hos Bredband2 (f.d. Stockholms stadsnät), hastighet 1Gb/1Gb. I din lägenhet så finns det ett LAN-uttag,du kan koppla en dator direkt till uttaget med en LAN-kabel, det krävs inga koder el. dyl. för att komma åt internet. Det finns ingen gemensam WiFi-lösning. Om du vill ha Wi-Fi eller koppla in flera enheter så måste du själv skaffa en router. Support för anslutningen får du från Bredband2. Du är själv ansvarig för din router. Styrelsen kan inte hjälpa till med frågor kring Internet.
Tidigare ägare kan ha beställt fast IP från Bredband2, i så fall så fungerar internetanslutningen endast med en specifik router (nätverksporten är kopplad till en specifik MAC-adress). Om du har problem att få kontakt med internet så kan det vara värt att kontakta kundtjänsten hos Bredband2 och be dem kontrollera om fast IP är konfigurerat. Om du vill ha ett fast IP så går det att beställa från Bredband2, det är f.n. gratis, detta är normalt endast lämpligt för avancerade användare. Vid ägarbyte på lägenheten så skickas ingen information till Bredband2 om ägarbytet så lägenhetsinnehavaren måste själv kontakta Bredband2 vid behov.
TV: Det finns ingen antennlösning installerad i huset. Du kan skaffa en boxermottagare med bordsantenn och då få in TV1, TV2, TV4 utan avgifter, du tar då emot TV-signaler över marknätet helt oberoende från installationer i huset, normalt så är det bra mottagningsförhållanden. Du kan även betala för extra kanaler.
Du kan skaffa IP-baserad TV från leverantörerna Zappa eller Allente. Du får själv kontakta leverantören och skaffa utrustning/abonnemang mot en månadskostnad. För att använda IP-baserad TV så måste du haen bredbandsdelare som kopplas till internetuttaget, OBS att bredbandsdelaren måste kopplas direkt till internetuttaget för att fungera, all annan utrustning (t.ex. en router) kopplas in i bredbandsdelaren. Du är själv ansvarig för att skaffa en bredbandsdelare, du kan ha fått med en från tidigare lägenhetsägare eller så kan du skaffa en från Stockholms stadsnät. Om du är avancerad användare så kan du ev. konfigurera egen router som bredbandsdelare, kontakta support hos Bredband2 för instruktioner i så fall.
Telefoni:
Bredband2 har en lösning så att du kan koppla en fast telefon till bredbandsdelaren. Kontakta Bredband2 för mer information. Telia har skrotat kopparnätet i Solna så de kan inte tillhandahålla fast telefoni.
6. Kö till parkeringsplats.
Du ställer dig i kö genom att kontakta vår ekonomiska förvaltare HSB, kontakta dessutom BRF Ripan på info@brfripan.se. Du kan ställa dig i kö hos HSB från tillträdesdagen. Specificera om du vill ha en plats med/utan motorvärmaruttag eller en laddplats för elbil. Det är inte tillåtet att ladda en elbil från ett motorvärmaruttag. Observera att för att få en P-plats så måste du stå som ägare på en bil som får användas i Sverige eller ha tjänstebil. Det är ej tillåtet med andrahandsuthyrning av din P-plats. Andrahandshyresgäster kan ej hyra P-plats.
7. Renoveringsansökan.
Renoveringsansökan måste lämnas in till styrelsen minst en månad innan renoveringen startas, se avsnitt ”Renovering” på hemsidan för mer detaljer.
Viktigt att köksventilationen ej är direkt kopplad och att borrning inte sker i balkongplattorna.
Störande ljud endast må-fr 8-19, lör. 9-17, söndagar tyst.
8. Vid transport av tyngre gods ska hissen skyddas med ett golvskydd som finns utanför hissen plan -1.
9. Info till grannar om störningar lämnas till info@brfripan.se för att skickas ut via mejl, inte tillåtet med lappar i hiss eller på väggarna.
10. Vid bl.a. våtrumskontroll och obligatorisk ventilationskontroll måste lägenheten ges tillträde.
11. Bokning av tvättstuga, gästrum och Ripsalen, du kan nå elmätar- och bokningssystemet på följande olika sätt:
· Blippa den nya taggen på namntavlan i porten.
· Hämta appen "QT kund"
· Logga in på webben påhttps://2545.qtkund.se
Om du loggar in via app, ange anläggnings-ID 2545, användarnamn är ditt l ägenhetsnummer,du får lösenord när du hämtade ut dina taggar. Behöver du ett nytt kontakta info@brfripan.se
12. Fastighetsförvaltare och teknisk förvaltare Delagott. Företaget nås via www.delagott.se, eller ringa in till felanmälan 08-55110500 eller mejla till kundtjanst@delagott.se. Ekonomisk förvaltare HSB, service.stockholm@hsb.se telefon 010-442 11 00